خففي من وزنك خلال أسبوع ..!

طبعا قرار خسارة الوزن صعب والأصعب انك تخسى بسرعة وفى وقت محدود , كتير جدا بتكون عندنا مناسبة او خروجة وعاوزين نخس ونخسر وزننا بسرعة علشان نقدر نظهر بكامل رشاقتنا وشياكتنا وجمالنا ..
اجعلى لنفسك حافز ومنافسة
اذا كنتى قررتى تخسى لا تقولي فقط انا عاوزة اخس خلال أسبوع , يمكنك أن تتنافسى مع أحد الاشخاص سواء أكان صديقا أم أحد أفراد الأسرة، فالمنافسة عليها عامل تحفيزى مهم جدا هيساعدك كتير على كسب التحدي وخسارة وزنك ، وتعتبر الطريقة دى من الطرق النفسية الفعالة جدا .
عندك مناسبة أو موعد وعاوزة تخسى
اذا كنتى عاوزة تخسرى وزنك لحضور إحدى المناسبات كزفاف أو حفلة أو الذهاب الى البحر، لا تعتمدي نظام ريجيم معين لكن عليكى أن تقومى بتخفيف الاطعمة اللى تحتوي سعرات حراريةً كثيرة.
ابتعدى عن المشروبات الغازية ومشروبات الطاقة
احذرى من تناول المشروبات اللى بتحتوي على الصوديوم والكربوهيدرات والغازية فهى من الممكن أن تسبب الانتفاخ لبشرتك واستبدليها بشرب الماء، (كوبًا او كوبين) قبل تناول وجبتك فهى تعطيكى شعور بالشبع.
ابتعدى عن أكلاتك المفضلة
اعرفى انك لازم تمتنعى تماما عن أكلاتك اللى بتحبيها مثل البيتزا والمثلجات وبتضعفى قدامها علشان تقدرى تخسى بسرعة , وقومي بتناول الفواكه والخضار لأنّها قليلة السعرات الحرارية وغنية بالماء.
خذى كفايتك من النوم
حاولي النوم من 7 إلى 8 ساعات يوميًا فهي هتساعدك على إنقاص وزنك خلال أسبوع فقط لأنها تمنح جسمك الراحة.
دلوقتى وبعد ما تخسى عليكى أن تستمرى حتى لا ترجعى لوزنك اللى قبل كده وممكن تزيدى أكثر علشان كدة حاولى على تجديد الحافز وتشجعى نفسك علشان تقدرى تحافظى على رشاقتك ووزنك اللى وصلتى له .



التعليقات :

إرسال تعليق